(Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος #Playing with Protons.)
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Το ηλιακό μας σύστημα – εικαστική απεικόνιση
- Η ζωή σε ένα φανταστικό πλανήτη
- Ο ήλιος ως πηγή ζωής
- Το διάστημα με τα μάτια της τέχνης
- Ζωγραφική
- Μουσική
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Ψυχοκινητικοί στόχοι:
- Συνεργασία σχολείων σε επίπεδο εκπ/κών και μαθητών/ριών
- Αλληλεπίδραση και ανατροφοδότηση ανάμεσα σε μαθητές/ριες και εκπ/κούς στο ίδιο ή σε διαφορετικά σχολεία
- Οργάνωση και συμμετοχή σε παράλληλες , ταυτόχρονες, σύγχρονες και ασύγχρονες δραστηριότητες
- Συμμετοχή σε ομαδικές αξιολογήσεις των επιμέρους προγραμμάτων και ανάπτυξη δεσμών υποστήριξης και συνεργασίας
- Δημιουργία δικτύου αρχικά σε τοπικό επίπεδο
Γνωστικοί στόχοι:
Γενικό πλαίσιο: «Γνωριμία με το διάστημα και τους πλανήτες»
Οι μαθητές/ριες:
- Να γνωρίσουν το ηλιακό μας σύστημα (ήλιο και πλανήτες).
- Να συγκρίνουν τους πλανήτες με τον ήλιο ως προς το μέγεθος και το σχήμα.
- Να διαβάσουν λογοτεχνικά βιβλία για αστέρια και Γαλαξίες και να τα εικονογραφήσουν.
- Να ζωγραφίσουν το ηλιακό μας σύστημα.
- Να τραγουδήσουν γνωστά τραγούδια για αστέρια και πλανήτες.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ
Μέσω της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας και της βιωματικής προσέγγισης με στόχο τη διερευνητική και ανακαλυπτική μάθηση, πραγματοποιήθηκαν τα παρακάτω:
- Διαδικτυακές επισκέψεις σε site με πληροφορίες για το διάστημα.
- Ανάγνωση βιβλίων με συναφή με το διάστημα θεματολογία
- Παρακολούθηση ταινιών
- Μελέτη εικαστικών δημιουργιών με θέμα το διάστημα
- Εικαστική έκφραση- δημιουργία με θέμα το διάστημα
- Έκθεση ζωγραφικής με θέμα το διάστημα
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΟ ΥΛΙΚΟ, ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ:
Α. ΒΙΒΛΙΑ:
- «Το πρώτο βιβλίο του διαστήματος για παιδιά», Καραγιαννάκης, Σπύρος Παπαϊωάννου, Αφροδίτη Β., Chambers, Mark
- «Το δάστημα», Martin Ruth
- «Προορισμός, ΔΙΑΣΤΗΜΑ», Englert Christoph
- «Το διάστημα (Ένα βιβλίο με παραθυράκια)», συλλογικό έργο
- «Ο Πρώτος μου Διαδραστικός Άτλας: ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ», Allice J. P.
- «Ο Μικρός Πρίγκηπας», Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερύ
Β. ΨΗΦΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
Β1) ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ – ΤΑ ΗΛΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ – ΟΙ ΓΑΛΑΞΙΕΣ
- ΤΟ ΗΛΙΑΚΟ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑ
2. Ο ΓΑΛΑΞΙΑΣ ΜΑΣ
3. Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΗΛΙΑΚΟΥ ΜΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ -ΑΣΤΕΡΙΑ – ΠΛΑΝΗΤΕΣ – ΔΟΡΥΦΟΡΟΙ
α) Ο ΗΛΙΟΣ ΜΑΣ – ΤΟ ΤΕΛΕΙΟ ΑΣΤΕΡΙ
β) Η ΓΗ
γ) ΟΥΡΑΝΟΣ
ε) Ο ΕΡΜΗΣ
στ) Ο κρόνος
ζ) Ο ΔΙΑΣ
4. ΟΙ ΜΑΥΡΕΣ ΤΡΥΠΕΣ
5. Η ΖΩΗ ΚΑΙ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΩΝ ΑΣΤΡΩΝ
Β2. ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ
- Οι Πλανήτες του Ουρανού | Παιδικό τραγουδάκι | Greek Nursery Rhymes
- «Μια γιορτή στη γειτονιά του Ήλιου» (Στίχοι: Σίμος Οικονομίδης, Μουσική Χάρης Κατσιμίχας)
- «Ένας Ήλιος, μία Γη, ένα Φεγγάρι» (Γιάννης Κότσιρας-παιδική χορωδία Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη)
- «ΑΣΤΕΡΙΑ» (Μουσική / Στίχοι: Δήμητρα Καραμπεροπούλου)
- «ΑΣΤΕΡΑΚΙ» (Στίχοι-Μουσική: Διονύσης Τσακνής)
- «Μικρός Πρίγκιπας» (Στίχοι : Παρασκευάς Καρασούλος- Μουσική : Μάριος Φραγκούλης)
Η ΤΑΙΝΙΑ, Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ
Β3. ΤΟ “ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ”
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΒΙΝΤΕΟ – ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ:
Sun by polka
Oil pastel painting “Mercury” by polka
Oil pastel painting “Venus” by polka.
Oil pastel painting “The earth” by polka.
Oil pastel painting “Mars” by polka.
Oil pastel painting “Jupiter” by polka.
Oil pastel painting “Saturn” by polka.
Oil pastel painting “Uranus” by polka.
Oil pastel painting “Neptune” by polka.
How to Draw the Moon: Narrated step by step
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προγράμματος γινόταν καθ’ όλη την διάρκεια της υλοποίησής του τόσο από τα ίδια τα παιδιά όσο και από τη δασκάλα της τάξης.
- Ο ενθουσιασμός των παιδιών στο στάδιο της μελέτης του διαστήματος ήταν μεγάλος και αμείωτος, αν και κάποιες έννοιες σχετικές με τα διαστημικά μεγέθη, όπως οι αποστάσεις, η μέτρηση του χρόνου… έγιναν δύσκολα αντιληπτές.
- Στη φάση της καλλιτεχνικής δημιουργίας το χαμόγελο στα χείλη των παιδιών ήταν μόνιμο. Η προοπτική της δικής τους έκθεσης στάθηκε πολύ ενισχυτική και τα έργα που τελικά παρήχθησαν ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, όπως συμβαίνει πάντα με την υλοποίηση καλλιτεχνικών προγραμμάτων.
- Όλα τα παραπάνω λοιπόν φανερώνουν την επίτευξη των στόχων του σχεδίου εργασίας.
- Η απήχηση του σχεδίου εργασίας ξεπέρασε τα όρια της τάξης στην οποία υλοποιήθηκε και απέκτησε θαυμαστές και «δημιουργούς» από όλες τις τάξεις του σχολείου μας.
- Με τη δημιουργία μιας αφίσας η τάξη και όλο το σχολείο ενημέρωσε το φιλότεχνο κοινό της πόλης μας για την έκθεση ζωγραφικής.
- Περισσότερα από 100 έργα τέχνης εκτέθηκαν σε πολιτιστικό χώρο του Δήμου μας και έλαβαν την καθολική αποδοχή και το θαυμασμό όλων των επισκεπτών μας.
- Οι δημιουργίες των παιδιών ψηφιοποιήθηκαν και ενσωματώθηκαν σε ένα βίντεο το οποίο αναρτήθηκε στο YouTube.
- Δημοσιεύθηκαν επίσης στην ιστοσελίδα του σχολείου (http://6dim-naous.ima.sch.gr/?p=17200), στην ιστοσελίδα της δασκάλας της τάξης (e- daskala mou), στο σχολικό περιοδικό της τάξης e-bobires.
Έκθεση ζωγραφικής – Παρουσίαση προγράμματος